top

Teaching & Training

Menu ICT

Tribe (=home) << Motor trouble << Hut Zooi

Het ging voor geen meter (13-03-2014)

Gisteren (12-03-2014) liep ik hopeloos vast, ik had niet de juiste poelietrekker. Paste niet, was voor een fietsnaaf. Dus experimenteren. Loste niets op. Vandaag eerst uren op pad voor de juiste, niet te krijgen, vervolgens een andere vermoedelijke oorzaak... Het schiet niet op zo.

Het ging

Gistermiddag dacht ik nog, goh, dit valt wel mee, nu het er uit ligt.. Dat was van korte duur, na het demonteren van het vliegwieldeksel begon de ellende pas echt. De stator zag er niet gezond uit, ik had geen passende poelietrekker en ik kon niet op pad om er ergens een vandaag te halen, Femke onze bedrijfsauto mee, Kaï met zijn auto naar zijn werk.....

Improvisie

Tja, dan maar proberen te improviseren. De schroefdraad van het vliegwie (de grote) blijkt gasdraad te zijn van circa 20 mm. Ik had nog ergens een 'knietje' van het aanleggen van CV installatie, dat paste perfect. Helaas niet lang genoeg om het vliegwiel van de conische as te persen. QUDT dus. Allerhande dingetjes zoals ringen, pijpjes etc geprobeert erachter te stoppen... No Fucking Way!! Om half vijf vond ik het best allemaal.

Mailtje techneuten

Ik kreeg onderhand steeds meer bedenkingen over 'koppakking eruit geblazen' van de Wegenwacht. Afgetapte olie 'schoon', geen vlokken, of drab. Water dat uit de radiator vuldop gutrste... Mogelijk door ontbreken van thermostaat. Accu die absoluut niet op enige wijze op pijl leek... Raar allemaal.

Optie

Dus mailtje aan T@ch en Knutsel waarin deze omstandigheden aangegeven. 's Avonds bericht van T@ch. Hij had 'vermoedens' dat er mogelijk geen spanning was, de accus al bijna overleden was bij vertrek en dat daardoor de Stator (=dynamo) mogelijk verfikt was. Tja... ik sluit het niet uit... Misschien was ik op een dwaalspoor geraakt door de wisselende stand van de watertemperatuurmeter onderweg op die bloedhete dag...

Vandaag (13-03-2014)

Vanmorgen omstreeks 10:00 uur in de auto (van Kaï) gestapt, half Groot Heerlen (pRakstad) afgereden, Heuts, Bouwmarkt, Kissel, Cycleshop, Itech... Niets, Nada, geen oplossing. Om 13:00 weer thuis, zonder resultaat. Lichtelijk geirriteerd..

Bedenkingen

Uit min of meer arrenmoede de deksel en Stator nog maar een bekekekn.. Zag er niet gezond uit. Zelfs het verwijderen ging met 'schlagartiges Gewalt' . Dwz sierdekseltje eraf, 3 stalen stiften in de gaatjes en tikken (niet onzacht) met een bankhamertje. Kloink... eruit... Bah! dus.. Kabeltje volgen tot aan de gelijkrichter (12v trafo).. ontdekken dat het één drie losse aderige lijn is.. En dat nog de stator nog de gelijkrichter door de openingen tussen frame en reservetankje door kunnen... HUH??? dus

Ontdekking

Al tastend het lijntje langs.. Hè? Hier is het gewoon isolatie tape en dikker.... Lijkt wel of er daar een las zit. Take eraf.. 3 losse draadjes met tape... Ook eraf... voelt aan als gebroken.. Tja, het zag er, na demontage dus zo uit. Dit is dus niet de meest veilge methode.

Raar deze verbindingRaar deze verbinding Welke malloot.....Welke malloot.....

Ik had liever gedien dat er aan de gelijkrichter een stekkertje had gezeten, zoals die op meerdere aansluitingen is geplaatst. Dat type stekkertje kun je nooit verkeerd in elkaar schuiven.. Ik denk er sterk over om dat zelf te doen. De koperdraad diameter is circa 1,75 mm, er is kabel in de handel, met een mantel, die die dikte heeft. (Grondkabel? Waschmachine aansluitkabel?) Aan de stator solderen en an de andere kant in/aan de stekker solderen.. GOED opletten welke draad waar komt... Volgens mij zou dat mogelijk zijn. Wie een andere mening heeft, ik lees het wel!

Stator conditie

Tja, een plaatje zegt meer dan 1.000 woorden zei oot een wijze oude Chinees (Confuxia?)

Hieronder dus de plaatjes (= 3.000 woorden)

Voor reinigen zag het er niet uitVoor reinigen zag het er niet uit Ziet er nog niet uitZiet er nog niet uit Ziet er nog niet uitZiet er nog niet uit
Voor de reiniging Na benzinebadje Detail

Tja, volgens mij istie dus overleden...

En nu?

Telefoon gepakt, Woesthof in Brummen gebeld! Brummen, dat is vlakbij Dieren, weet ik nog, want als 10 tot 14 jarige jochie woonde ik in de Fazantlaan. Knutsel kent onze vroegere achterbuurman, Reinier K. , dus een combinatie..

Woesthof heeft een stator, voor de schappelijke prijs van € 75,-- en heeft ook een bekleed zadel.. Dat is dus de simpelste oplossing. Ik spreek met Knutsel af, rij erheen met blok (ken?) in de auto, zorg dat ik, in overleg materiaal, zoals pakkingen etc. meeneem en probeer dan samen de boel te inspecteren en te herstellen. Desnoods rij ik 2 keer heen en weer.. Maakt me niet uit.

Dus weer mail naar Tech en Knutsel, waarin uitleg en foto's met mijn verzoek...

Jammer?

Is al het gesleutel en gebeul in mijn eentje nu jammer van het werk? heb ik nu een motorblok voor niets gekocht?

Geen idee over het laatste. Het eet zout nog brood, misschien kan ik daar in de toekomst nog iets mee.

Het werk? ach, als 'ambteloos burger' hield het me van de straat. Het was leerzaam. Ik hoop dat het inbouwen ook gaat lukken.

Volgt er meer?

Natuurlijk, ik ben nog niet klaar. Pas als alles er weer op zit en ik een proefrit gemaakt heb kan ik het afsluiten...

 

Zoals altijd, reageren op de artikeltjes mag hoor!!

 

 

Boodschappen

Rapporten en queries
De Theeketel voor English Tea thuis
Harry's boek

bottom
top
© Copyright 2008 - 2017 bedlamites.nl 

bottom

Powered by: Joomla!. | Hosted by: EK-Hosting. | Template base: Themza. | Adapted by: ICT Bedlamites.