top

Teaching & Training

Menu ICT


 

Les 22 op 24 oktober om 5 uur

Weer een dubbele les, van 5 tot 7 uur. Het is de hele dag al kludt weer, regen, veel wind en absoluut niet aangenaam. Ik ben nog moe van de cursus en heb ongeveer de hele dag geprobeerd een PC opnieuw te configureren.

Om even voor vijven sta ik kant en klaar bij Cyriel. Zijn zoontje is er ook, en die maakt de poort voor mij open. We gaan weer op pad, nadat we de verbinding getest hebben. Het is echt guur weer, mar er breekt een zonnetje door. Eerst rijden we maar weer eens richting Examenlokaal. Ik krijg weer eens de opmerking dat ik nog nadrukkelijker moet laten zien dat ik kijk, en dat het echt geen kwaad kan om voor een 'pleintje' even het remlicht te laten branden.

We gaan vanaf de examenlocatie op pad, Kerkraderweg naar beneden, Akerstraat op en gaan richting auto(snel) weg Heerlen, onze beruchte 'stadsautobaan'.

Bij het invoegen geen gekke problemen, en onderweg netjes snelheid gehouden. Rekening houdend met het hier en daar in en uitvoegende verkeer. We gaan bij Heerlen Noord er af.

Als we voor de stoplichten stilstaan, om linksaf te gaan, zie ik dat Cyriel, met zijn auto., langzaam dichterbij komt. Als ik even voor mij kijk, voel ik een 'schok', de sukkelaar is zachtjes tegen mij aangereden. 'Klojo, denk ik, en kijk of er schade is. Ik zie alleen een grijns. 'Pestkop!!'.
We koersen richting Brommelen, en ik mag bij alle wegversmallingen lekker rechts langs de paaltjes. Immers, "dat deed je op de Heerlerbaan toch ook!" was Cyriel's opmerking.

Daarvandaan zetten we binnendoor koers naar de omgeving van Simpelveld en Eys. Zeker weten dat ik die kanten nog eens opga, is een best mooie omgeving.

Ik heb behoorlijk last van de gemeen laagstaande zon en heb spijt dat ik mijn zonnebril ben vergeten. Het schittert op de weg in mijn ogen.
Vizier op, vizier af, maakt geen moer uit. Ik voel langzaam een beetje koppijn opkomen. "klep dicht" dan maar.

Ik heb sterk de indruk dat de hoek rond Simpelveld en Eys de favoriete stek is van Simons, de examinator.
We rijden een paar prachtige landweggetjes, waar je onderaan de berg tot bovenaan uitzicht hebt. Een beetje "gas d'r op" maar, want er is ruimte zat. Wel opletten op modder en andere 'zooi' op de weg.

Overigens vond Cyriel het advies uit de NG om "op de steppies te gaan staan" niet zo zinvol, immers ik ben niet met een crossmotor onderweg. Daardoor zou mijn kans om 'op mijn plat te gaan' alleen maar toenemen.

Ook deze keer weet Cyriel weer een paar 'leuke' weggetjes met wat modder te vinden, deze keer niet zo'n baggerbende als vorige week, maar toch. Ik rij attent en probeer het te ontwijken.

Ergens achter Eys (of Simpelveld, ik ben daar niet zo bekend) is een mooie lange weg, met onderaan een kruising met een weg met een prachtige beukenhaag. Cyriel laat me even stoppen. Hij legt de situatie voor ons nog eens uit, je kunt hier inderdaad heel ver naar links zien en een behoorlijk stuk naar rechts, de kruising is dus hier behoorlijk overzichtelijk. Cyriel waarschuwt, dat beneden de situatie anders is, daar staan die bomen in de weg. Het is dus zaak om zo kort mogelijk te stoppen bij het 'Stopbord / de stopstreep', ik kan immers weten of en hoeveel ruimte er is.
Zo gaan we naar beneden en gaan die weg op we rijden weer door het mooie Limburgse land. Door een dorp met een mooie slingerweg, opletten en niet te snel gaan.

Met en met rijden we over provinciale wegen, waar het lekker doorkarren is en over kleinere landweggetjes, waar je best kun 'raggen' als je maar ver kunt kijken. Wel telkens inschatten, 'bomen = bladeren = glad'. Uitritten, bieten en andere hopen zijn ook van die 'voortekenen'. Ik wordt weer getraind, merk ik.

Vervelend genoeg begint mijn koppijn toe te nemen, darbij begint het ook nog flink te schemeren. Het miezert ook nog een beetje zodat ik allengs meer moeite krijg om me te blijven concentreren Ik voel me een beetje moe worden.
Cyriel laat me ergens weer even stoppen en attendeert me op mijn 'slordiger' wordend rijgedrag. Ruime bochten slecht kijken, kortom niet geconcentreerd. Ik weet het. Wijze woorden zijn op zijn plaats. "Straks ben je ongeveer een uur onderweg op examen." En "Als je alleen op pad gaat ben je ook langer onderweg. Let op je ademhaling en concentreer je."
Kan best wel wezen, Cyriel heeft gelijk, maar ik merk dat ik een beetje leeg raak.

We koersen nog wat rond en komen op enig moment in Schaesberg uit, bij de verkeerslichten. Een beetje vreemde situatie, links en rechts dubbele verkeerslichten. Het regent een heel klein beetje, mijn vizier beslaat en ik wil het opklappen, lukt niet direct. We staan linksaf voorgesorteerd. Links van mij (weet ik nu) 2 (ja twee) verkeerslichten, net als aan de rechterkant. Ik zie 'iets' groen worden, kijk links en rechts en trek op.
"Harry, ongelofelijke sukkel, je rijd door een rood licht!!!" Hoor ik in mijn 'oortje'. Ik ben me op dat moment van geen kwaad bewust. "Er staan TWEE verkeerslichten, en dat voor rechtdoor was groen, voor linksaf NIET". Ik hoor nog een aantal 'leuke' scheldwoorden maar ik voel mij absoluut niet beledigd. "Morgen maar even kijken hoe dat daar zat" denk ik.

We gaan Schaesberg door, rechtsaf in het centrum, richting Eygelshoven. (of zo) en gaan daar de "Autoweg" op.
"Een beetje tempo" hoor ik Cyriel zeggen. Het waait flik, maar ik zet het gas drop. Vreemd, om in het bijna donker te rijden.
Ik hoor Cyriel zeggen dat we rechtsaf gaan, terwijl ik spiegel, voel ik dat ik door een 'windje' naar links wordt gedrukt. "Wel je fiets in het vak houden" roept Cyriel. "Ja, ja" denk ik, maar dit was wel een rot streek van 'meneer wind'. Weer een ervaring rijker rijden we terug naar de basis. Ik ben eigenlijk best moe, ondank dat ik met een heel lekker gevoel afstap.

"Het was niet echt bijzonder vandaag" zegt Cyriel bij het afscheid. Ik kan dit alleen maar beamen.

Volgende week, woensdag, 's morgens, van 10 tot 12 gaan we weer!!

 

Boodschappen

Rapporten en queries
De Theeketel voor English Tea thuis
Harry's boek

bottom
top
© Copyright 2008 - 2018 bedlamites.nl 

bottom

Powered by: Joomla!. | Hosted by: EK-Hosting. | Template base: Themza. | Adapted by: ICT Bedlamites.