top

Teaching & Training

Menu ICT

Tribe (=home) << Motor trouble << Voorbereiding I

Voorbereiding 1 (09-03-2014)

Gisteren, zaterdag heb ik niets aan de bike gedaan, er waren weer eens andere dingen te doen. Vandaag, zondag, een dag die wel zomer leek, ben ik in de middag toch maar verder gegaan. Ik ben echt van plan dit stapsgewijs, zonder haast uit te voeren...

Ik nam me voor om in ieder geval de radiateur inclusief slangen, de steps, de uitlaten en de valbeugel te verwijderen.

De laatste druppels olie zijn er ook uit, op het restje in het filter. (Zit muurvast, iets voor later dus)

Gelukkig wist ik nog welke volgorde, wat waar zat en heb ik een bakje met moeren en bouten staan, dan vind ik het hopelijk weer terug.

Radiateur demontage

Eerst de radiateur eraf gehaald... Ik weet dat er onderaan bij het 'op/ingelaste' moertje een scheurtje zit. Ik had dit geprobeerd te dichten, maar kennelijk heeft dat niet geholpen. De kunstharsen moeten daar dus weer afgeslepen en dan kijken of ik ergens iemand weet te vinden die daar een lasje op kan leggen.. Volgens mij kan dat wel.

Vooralsnog voel ik er niet veel voor om veel euri neer te tellen voor een an dere. (Ik ben maar een arme drommel)

Thermostaat

Naast de radiateur heb ik ook de unit van de thermostaat eraf gehaald, de thermostaat zelf was al kaduuk, moest vervangen worden en zit er dus niet in.

Ik vraag me af of dat het eruitgutsen van water kan zijn geweest bij het techno station van de wegenwacht...

(Als iemand hier een zinnig antwoord op weet, hoor ik het graag)

Steps

Vooraf even gemarkeerd hoe de koppeling op de asjes zaten, niet dat dat veel zou helpen, want het ruilblok heeft geen markeringen, maar als controle voor mezelf.

De demontage viel reuze mee, goed inbussleuteltje en het kopervet van de vorige keer maakte het eenvoudiger.

Links moest dus wel de airbox er af, ach het zijn maar een paar boutjes en schroeven.

Valbeugel

De valbeugel verwijderen viel ook mee, is noodzakelijk om de voorpijpen van de uitlaten te verwijderen, trouwens, ze moeten er toch af om het frame straks te 'splitsen'. Ook dat viel gelukkig mee.

Uitlaten

Aan de cylinder 2 moeren eraf om de sluitring je verwijderen, vlak voor de balanspot aan elke uitlaat 2 boutjes eruit om de klemring eraf te halen. Pijp draaiend eruittrekken, klaar.Balanspot en achterdempers kunnen blijven zitten.

Rechts alvast de klemringen van de carbs losgemaakt Zowel aan de carb als aan het frame. Als ik het blok laat 'zakken' heb ik net genoeg ruimte om ze eraf te halen. Rotklusje, want je komt er haast niet bij.

Bedenksels

Tijdens de demontage, waarbij steeds meer blok zichtbaar wordt, vroeg ik me de volgende dingen af:

  • Beide cylinders zijn, op de kop, een beetje verkleurd... licht bruin, allebij aan de uitlaat zijde.
  • De afgetapte olie vertoond geen sporen wan water, geen 'zeepachtige' vlokken
  • Aan de buitenkant van de cylinders is niets van lekkage o.i.d. te bespeuren.
  • De pakkingen zijn van het 'vloeibare' type... hmmm???

Ik ben absoluut niet technisch, dus verexcuseer mijn opmerkingen. Wie zinnig commentaar heeft... Reageer gewoon onder deze blogbijdrage. noot

Omsteeks 17:00 vond ik het welletjes, ik begin het klimmen der jaren en andere dingen toch wel te merken.

Morgenmiddag misschien verder. Intussen ben ik aan het bedenken of het zin heeft om een soort 'bokje' te maken, waar ik het blok voor transport en sleutelen in kan hangen. Ik denk aan een rechthoekige 'bodem' met daarop 4 balkjes waarin sleuven op de kop zitten. In die sleuven zouden dan 'assen' kunnen vallen die in het blok door de ophangings gaten komen. Daarbij het zwaartepunt zo laag mogelijk en zoveel mogelijk ruimte om te sleutelen en eventueel te reinigen...

Ik ben dus weer met meer dingen tegelijk bezig.

 


noot: Wel graag zinnige opmerkingen!

 

 

 

Boodschappen

Rapporten en queries
De Theeketel voor English Tea thuis
Harry's boek

bottom
top
© Copyright 2008 - 2017 bedlamites.nl 

bottom

Powered by: Joomla!. | Hosted by: EK-Hosting. | Template base: Themza. | Adapted by: ICT Bedlamites.